SEO czy reklamy na Facebooku i Instagramie?

Aktualizacja wpisu: 19 maja 2023

Pisz膮c ten tekst czuj臋 si臋 jak dinozaur biznesu online 馃檪 Pami臋tam, jak 5-7 lat temu mo偶na by艂o zrobi膰 webinar na jakikolwiek temat i przychodzi艂o 100, 200, 300 os贸b. Czasami bez reklamy lub z reklamy z niewielkim bud偶etem (np. 25 z艂 na dzie艅). Co si臋 zmieni艂o od tego czasu? W zasadzie wszystko 馃檪

Po pierwsze, je偶eli nie masz jeszcze publiczno艣ci, to obecnie musisz zainwestowa膰 wi臋cej czasu i pieni臋dzy, aby zdoby膰 ponad setk臋 os贸b na webinarze ni偶 kiedy艣.

B臋dzie to 艂atwiejsze, je偶eli temat spotkania jest totalnie nowy i po偶膮dany (jednak taki miks jest coraz trudniejszy na polskim rynku). Sprawa nie jest beznadziejna i ma艂e biznesy powstaj膮 i istniej膮, ale na pewno nie warto czerpa膰 z porad z ksi膮偶ek lub materia艂贸w napisanych 5-10 lat temu. Mog膮 by膰 nieadekwatne do obecnej polskiej sytuacji.

Do drugie, reklamy w social mediach w biznesie online s膮 co najmniej 5x dro偶sze, a mimo tego mniej skuteczne (ni偶 by艂y jeszcze 5 lat temu).

G艂贸wnie dlatego, 偶e jest wi臋cej biznes贸w. Drugi pow贸d to strategia firmy Meta. Meta, kt贸ra posiada Facebook i Instagram, od lat wprowadza zmiany, kt贸re wymagaj膮 od nas inwestowania wi臋cej czasu i pieni臋dzy ni偶 kiedy艣, aby 鈥渨yj膮膰鈥 to samo, co kiedy艣.

Nie wiem, czy wiesz: reklamy na Facebooku i Instagramie dzia艂aj膮 na zasadzie licytacji. Jak Uber. Im wi臋cej os贸b chce dotrze膰 do tej samej grupy docelowej, tym stawka za wy艣wietlenie/klikni臋cie jest wy偶sza.

Poda偶 webinar贸w i innych bezp艂atnych i p艂atnych materia艂贸w jest wi臋ksza ni偶 popyt. Aby zarobi膰 konkretne pieni膮dze za pomoc膮 konwersji z reklamy trzeba wyda膰 du偶o wi臋cej pieni臋dzy ni偶 kilku lat temu. Aby mie膰 takie pieni膮dze trzeba ju偶 mie膰 stabilne 艣migaj膮cy biznes: produkty/us艂ugi, kt贸re na siebie zarabiaj膮 i tworz膮 bud偶et firmy.

bezp艂atny newsletter edukacyjny

Twoja pierwsza strona

Je艣li podoba Ci si臋 spos贸b, w jaki uczymy, zapisz si臋 na newsletter dla os贸b, kt贸re robi膮 lub planuj膮 pierwsz膮 stron臋. Konkretna wiedza co tydzie艅.

Inna sprawa – kiedy tylko w艂膮czysz reklam臋, to siadaj膮 zasi臋gi. 

Nikt tego oficjalnie nie potwierdza, ale wiele os贸b to obserwuje. W tym ja. Tak jakby Facebook/Instagram nie chcia艂 prezentowa膰 Twoich tre艣ci za darmo, skoro wie, 偶e jeste艣 w stanie wyda膰 pieni膮dze na ich reklamy. Da Ci ten przywilej tylko je偶eli b臋dziesz korzysta膰 z ich najnowszych funkcji (a te powstaj膮 regularnie). Wi臋c 鈥渨ynagradzani鈥 s膮 tylko Ci, kt贸rzy sp臋dzaj膮 godziny na rozwijaniu swoich kont w social media. Ka偶dy, kto pr贸buje i艣膰 t膮 drog膮 wie, ile to kosztuje zdrowia psychicznego. Agata Dutkowska 艣wietnie to nazwa艂a to NEURO KOSZTAMI. Nie warto tego kosztu pomija膰. Firma Meta to nie jest fundacja. To firma, kt贸ra jest gie艂dzie. Liczy si臋 tylko zwi臋kszanie zysku.

Boom 艣wiata online w Polsce by艂 pewny. Szli艣my w tym kierunku od kilku lat. Pandemia i konieczno艣膰 zmiany formy prowadzenia wielu biznes贸w przy艣pieszy艂y ten proces. Rozw贸j biznesu online w Polsce eksplodowa艂 w 2 lata. A to wp艂yn臋艂o na wszystkie jego elementy. My艣l臋, 偶e gdyby nie pandemia, te偶 w ko艅cu doszliby艣my pewnie do takiego etapu, ale zdecydowanie wolniej.

Kiedy z roku na rok zacz臋艂o wyp艂ywa膰 coraz wi臋cej niekorzystnych fakt贸w o dzia艂alno艣ci Facebooka, to umacnia艂am si臋 w opinii, 偶e nie chc臋 dawa膰 im moich pieni臋dzy.

Napisa艂am o tym wi臋cej w artykule: Marketingowe dylematy. Do tego na艂o偶y艂y si臋 rosn膮ce koszty reklamy na Facebooku i insta. Te wszystkie bod藕ce doprowadzi艂y mnie do nowej drogi prowadzenia marketingu. Mniej wi臋cej w 2020 r. obra艂am mocny kierunek na SEO, a potem powr贸t do newslettera. Wysz艂am z takich za艂o偶e艅:

  1. Chc臋 coraz mniej p艂aci膰 Facebookowi i Insta. Robi臋 to ju偶 sporadycznie.
  2. Chc臋 skupi膰 si臋 na pisaniu tekst贸w, czyli na rozwoju bloga (jego nowa ods艂ona ju偶 powstaje w kuluarach) i newsletter贸w Twoja Pierwsza Strona i My艣lnik Biznesowy. Mo偶e wr贸c臋 do podcast贸w.
  3. Chc臋 skupi膰 si臋 na us艂ugach i produktach, w kt贸rych mam kontakt z lud藕mi. Dzi臋ki temu spe艂niam swoje osobiste potrzeby jako cz艂owiek 馃檪 i wzmacniam marketing szeptany. To najskuteczniejszy rodzaj marketingu.
  4. Nie chc臋 goni膰 za zmianami na FB i IG i wspiera膰 ich jako korporacji. Wkurza艂y mnie te nieko艅cz膮ce si臋 rozkminki: Czy hashtagi dzia艂aj膮 czy nie? Czy jest ban na hashtagi? Tego hashtaga nie wolno u偶ywa膰 etc. Jak nie u偶ywasz tego i tego, to Ci臋 nikt nie znajdzie. Mam wra偶enie, 偶e wszystko jest specjalnie niejasne, 偶eby艣 sp臋dza艂a wiele godzin na bezproduktywnych rozkminkach (i na tych platformach). Potem w k贸艂ko od艣wie偶asz post, aby sprawdzi膰 ile jest lajk贸w. Oczywi艣cie zawsze za ma艂o 馃榾 Pakujesz, wi臋c kas臋, aby dotrze膰 do ludzi. A jak reklama nie chodzi, to jaki艣 ekspert m贸wi Ci, 偶e to Twoja wina, bo jeszcze za ma艂o wiesz o tej platformie. Nadal za ma艂o godzin na niej przesiedzia艂a艣 i za ma艂o przetestowa艂a艣. Rozumiem, 偶e potrzebujemy zrozumie膰 nowe rzeczy, ale w przypadku social medi贸w naprawd臋 sko艅czy艂y mi si臋 zapasy tolerancji i cierpliwo艣ci 馃檪 Dzia艂am tam ju偶 tylko na w艂asnych zasadach. Chc臋 pozosta膰 w kontakcie, wi臋c pisz臋 tekst dla ludzi. Reszta „dodatk贸w” to dla mnie strata czasu 馃檪

Wol臋 pojawia膰 si臋 na Insta na moich zasadach i w zgodzie ze sob膮. Ciesz臋 si臋, 偶e wyleczy艂am si臋 z presji, 偶e musz臋 tam by膰 non stop oraz 偶e bez sta艂ej reklamy i bycia tam nie zarobi臋.

Widz臋, 偶e im cz臋艣ciej o tym szczerze m贸wi臋, tym bardziej przyci膮gam osoby, na kt贸rych mi zale偶y. Pojawiam si臋 w social mediach zgodzie ze sob膮 i wchodz臋 w fajniejsze relacje. Bez p艂acenia Instagramowi. Bardzo du偶o czasu i zaanga偶owania wk艂adamy te偶 z Ew膮 w materia艂y do newsletter贸w i bloga, zamiast w nauk臋 social medi贸w 馃檪 To nie jest po prostu m贸j naturalny 偶ywio艂 i b臋d臋 z tym walczy膰. Dobrze mi z tym.

R贸偶nice mi臋dzy marketingiem SEO a Facebookiem / Instagramem

W ko艅cu dochodzimy do tytu艂owego akapitu. Potrzebowa艂am d艂ugiego rozbiegu, aby pokaza膰 jak 艂膮cz臋 te kropki 馃檪

  1. Reklama na Facebooku i Instagramie dzia艂a tylko, kiedy wydajemy pieni膮dze. Nie p艂acimy, to reklama nie chodzi i nie dzia艂a. P艂acisz – masz, nie p艂acisz – nie masz.
  2. SEO to marketing darmowy, wi臋c nie p艂acisz Google. Mo偶esz ponie艣膰 koszty szkolenia lub koszt czasu samodzielnej nauki. Czy warto? Uwa偶am, 偶e tak. SEO to inwestycja z zyskiem lekko odroczonym w czasie. Efekty z SEO zyskujesz p贸藕niej, ale trwaj膮 d艂ugoterminowo. Kiedy poznasz zasady SEO i wiesz, jak przygotowywa膰 tre艣ci, to strona zaczyna pojawia膰 si臋 w wynikach wyszukiwania. Ty zaczynasz zdobywa膰 klient贸w nowym kana艂em. Dzi臋ki temu mo偶esz stopniowo zmniejsza膰 koszty reklamy p艂atnej lub korzysta膰 z niej sporadycznie (to m贸j obecny model). Fajnie prezentuje to uproszczona grafika od firmy Terakee. Terakee twierdzi, 偶e wg ich danych reklama organiczna (niep艂atna, SEO) jest 5X bardziej skuteczna ni偶 p艂atna. Chodzi tu o tzw. ROI (return on investment). Dlaczego tak jest? Poniewa偶 klient sam szuka tego, czego potrzebuje. Trafia na produkt, kt贸rego sam szuka艂 w wyszukiwarce. Ta osoba ju偶 chce to co艣 kupi膰. Z reklam膮 p艂atn膮 w social mediach trafiamy do ludzi na r贸偶nych etapach – nie zawsze s膮 na etapie, 偶e chc膮 to co艣 mie膰 ju偶 teraz. A my i tak p艂acimy za pokazanie mu reklamy.
  3. Kiedy Facebook i Instagram pr贸buj膮 trafi膰 z reklam膮, maj膮 mn贸stwo 艣lepych strza艂贸w. Reklama cz臋sto wy艣wietla si臋 osobom, kt贸re nie s膮 zainteresowane. P艂acimy za to. Reklama wiele dni uczy si臋, jaki profil klienta jest dobry. Czasami 鈥渮alanie鈥 rynku nasz膮 twarz膮 to cel kampanii. Tworzymy aur臋 lidera rynku. Nie jest to natomiast strategia dla mikrofirm z mikrobud偶etem.
  4. SEO daje dost臋p do ju偶 zainteresowanych klient贸w. Kiedy kto艣 trafia na Twoj膮 stron臋 z wynik贸w wyszukiwania (SEO), to ta OSOBA JU呕 SZUKA TEGO, CO TY ROBISZ. Szanse, 偶e skorzysta z Twoich us艂ug, rosn膮. Dlatego z SEO droga klienta od znalezienia produktu/us艂ugi do sprzeda偶y jest kr贸tsza.

Czy korzystam jeszcze z reklamy na FB/IG?

Tak, ale w konkretnych momentach i coraz rzadziej. W tym roku zrezygnowa艂am kompletnie z reklamy na Facebooku. Ustawi艂am 2 razy reklam臋 na Instagramie. Chodzi艂a ok. 5 dni. Promowa艂am now膮 us艂ug臋 Dream Team i zako艅czenie sprzeda偶y kursu. Zale偶a艂o mi, aby dotrze膰 do wszystkich os贸b, kt贸re wesz艂y w interakcj臋 z moim kontem na Instagramie. Pierwszym i g艂贸wnym kana艂em sprzeda偶y jest u mnie od zawsze newsletter. Ale tak: s膮 momenty, 偶e wykorzystuj臋 reklam臋 na Insta. G艂贸wnie by szybko dotrze膰 do okre艣lonej grupy ludzi.

Nie zgadzam si臋 z tym, co masowo rekomenduj膮 social mediowi eksperci, 偶e reklama musi chodzi膰 ca艂y czas. Dla ma艂e i m艂odej firmy jest to niemo偶liwe. Koszty takiego dzia艂ania s膮 obecnie za du偶e. Tacy 鈥渆ksperci鈥 wp臋dzaj膮 ludzi w poczucie winy i kompleksy, aby tylko sprzeda膰 sw贸j kurs o ustawianiu reklam. Wkurza mnie to strasznie.

Moim zdaniem lepiej, aby osoba, kt贸ra dopiero zaczyna:

  • wspar艂a si臋 reklam膮 okazjonalnie (w konkretnych, sensownych momentach, aby wesprze膰 sprzeda偶)
  • wk艂ada艂a energi臋 w kontakt 1:1 z klientem, aby go lepiej pozna膰, zbada膰 potrzeby klientadopracowa膰 ofert臋 zdoby膰 zaufanie. A to sianie da ogromny plon! Dzi臋ki temu zdob臋dzie prawdziwe wi臋zi, sprzeda偶 i rekomendacje, kt贸re mo偶na przedstawi膰 na stronie produktu/webinaru/w stories/w po艣cie by zwi臋ksza膰 sprzeda偶. A rekomendacje zawsze sprzedaj膮 lepiej ni偶 reklama na Facebooku, Instagramie czy cokolwiek wymy艣l膮.

Dzi臋kuj臋 za przeczytanie ca艂ego wpisu :) Zach臋cam Ci臋 do pog艂臋bienia swojej wiedzy o robieniu stron razem z naszymi bezp艂atnymi kursami. Przygotowa艂y艣my je specjalnie dla os贸b stawiaj膮cych pierwsze kroki w 艣wiecie online.

Zostaw komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

informacje o kursie + 10% rabatu

Zr贸b z nami stron臋!

Pobierz 6 lekcji wideo wraz z super szczeg贸艂owym opisem kursu i otrzymaj 10% rabatu.聽

logo-wp-dla-zielonych

Z nami dowiesz si臋, jak samodzielnie i bez stresu stworzy膰 stron臋 na WordPressie i ni膮 zarz膮dza膰. Uczymy od podstaw. Prostym j臋zykiem. Przeszkoli艂y艣my z sukcesem tysi膮ce os贸b.聽

Masz pytania? Sprawd藕 zak艂adk臋 Cz臋ste pytania lub odezwij si臋 do nas!

Scroll to Top