Wpis marketingowy, bo SEO. Weszłam mocno w pozycjonowanie odkąd Facebook zaczął mnie wkurzać. Napisałam o tym szczery tekst pt. Marketingowe dylematy na mojej stronie ewelinamuc.com.
W SEO chodzi o to, aby być jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Na naszą pozycję w wynikach wyszukiwania wpływają 2 kategorie działań:
- Dopracowanie elementów na stronie
- Dopracowanie strategii (tzw. elementy poza stroną)
1. Elementy SEO na stronie:
- Techniczne ustawienia SEO.
- Dobry UX, czyli ogólne pozytywne doświadczenia ze stroną (wtedy ludzie polecają stronę i wracają, w tym możemy zawrzeć też prędkość strony).
- Dobre teksty (dobrze napisane i dobrze osadzone frazy kluczowe).
- Optymalizacja pod telefon / tablet / komputer (strona responsywna z dobrym UX’em na wszystkich ekranach).
- Bezpieczeństwo strony (minimum to SSL).
- Dostępność (np. strona dostępna również dla osób niewidomych, ale ten dział zawiera więcej wytycznych).
2. Elementy zrobione poza stroną:
- Dobre badanie rynku: dowiadujemy się, czego ludzie szukają i jak tego szukają (ma to wpływ na elementy na stronie, czyli teksty i dobór fraz kluczowych by zrobić ustawienie techniczne SEO)
- Strategia link buildingu zewnętrznego, czyli inaczej PR 🙂
Myślę, że teraz już rozumiesz, że samo pobranie wtyczki Yoast SEO nie daje nam wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. To tylko jeden z puzzli. Ważny, ale sam nie zadziała. Jeżeli ktoś twierdzi, że zadziałał, to dlatego, że miał więcej puzzli i nie wiedział. Cudów nie ma 😉 Konfiguracja Yoast SEO (lub innej wtyczki) zawiera się w obszernym punkcie Techniczne ustawienia SEO.
Skoro jest tyle punktów, to od którego zacząć?
Wszystko – i w SEO i w prowadzeniu firmy – sprowadza się do zrozumienia czego chcą ludzie, którym chcesz coś sprzedać. Czyli kolejność jest taka:
- Dobre badanie rynku: dowiadujemy się, czego ludzie szukają i jak tego szukają
- Techniczne ustawienia SEO.
- Dobry UX, czyli ogólne pozytywne doświadczenia ze stroną
- Dobre teksty (dobrze napisane i dobrze osadzone frazy kluczowe).
- Optymalizacja pod telefon / tablet / komputer (strona responsywna z dobrym UX’em na wszystkich ekranach).
- Bezpieczeństwo (minimum to SSL).
- Dostępność (np. strona dostępna również dla osób niewidomych, ale ten dział zawiera więcej wytycznych).
Co jeżeli dopiero ruszasz? Jeszcze mało wiesz o ludziach, dla których tworzysz?
To normalne. Poznawanie swoich klientów i dostosowywanie oferty to proces rozciągnięty w czasie i absolutnie normalny. Sama stosowałam i stosuję wiele narzędzi i metod, aby lepiej zrozumieć potrzeby klientów. Co rekomenduję? Na początku wybierz 1-2 sposoby poznawania klientów i skup się na nich: rozmowa pogłębiona, ankiety, analiza raportów. Z mojego doświadczenia kluczowa jest rozmowa i ankiety (dobrze zaprojektowane oraz dobrze osadzone na ścieżce klienta). Obie metody są skuteczne i bezpłatne.
Tu dochodzę do ciekawego wątku. SEO to narzędzie marketingowe – to wie każdy – ale SEO to też narzędzie badawcze! Kiedy planujesz strategię SEO musisz zrobić badanie fraz kluczowych. Kiedy zbadasz co ludzie wpisują na klawiaturze, aby znaleźć takie usługi jak Twoje, zdobywasz ważną informację strategiczną.
Osobiście masę cennych informacji strategicznym czerpię z SEO narzędzi takich jak Google Search Console, Google Analytics czy samej wyszukiwarki. Tych narzędzi jest więcej.