Pięć rodzajów stron – plusy i minusy

Do realizacji swojego celu możesz wykorzystać różne rodzaje stron. Każdy z nich ma swoje plusy i minusy. Pokażę Ci różne typy stron na bazie naszych własnych stron powiązanych z kursem. Wszystkie da się bez problemu zbudować z wykorzystaniem WordPressa. 

1. Najprostszym rodzajem strony firmowej jest strona-wizytówka, która często wykorzystuje model typu onepager.

Onepager to po prostu strona składająca się tylko z jednej zakładki (strony głównej). Poszczególne pozycje w menu strony kierują więc do odpowiednich fragmentów jednej, tej samej zakładki. Ale całą zawartość strony można też obejrzeć w ogóle nie korzystając z menu – wystarczy scrollowanie. 

Tego rodzaju strona przyda się w wypadku, gdy nie mamy dużo treści do zamieszczenia na stronie. To zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż gdybyś miała/miał wysilać się, żeby tworzyć kolejne zakładki i potem lać na nich wodę albo – co gorsza – dublować treść. Ludzie cenią konkret i skondensowane informacje. Jeśli jesteś w stanie przekazać wszystkie ważne dla Twojej firmy czy projektu treści na jednej zakładce, to tak właśnie zrób.

Minus onepagera to mniejsze możliwości wypozycjonowania strony. Mało tekstu = mało możliwości użycia słów kluczowych. Brak też możliwości dodania na takiej stronie wewnętrznego linkowania (czyli różnych powiązań między poszczególnymi zakładkami). Do tego treści na takiej stronie rzadko wymagają aktualizacji, więc są dość statyczne. Google woli, gdy na stronie regularnie pojawiają się nowe wartościowe treści. No i jest jeszcze czwarty powód: użytkownicy siłą rzeczy spędzą też na stronie typu onepager mniej czasu niż na rozbudowanej witrynie, co również nie jest punktowane przez Google.

Gdyby w przyszłości zaszła potrzeba rozbudowania strony, to nie będzie z tym problemu. Do onepagera można w każdej chwili dodać kolejne zakładki. W ten sposób może powstać klasyczna strona, z oddzielnymi podstronami.

W naszym przypadku nie korzystamy z onepagera. Nasz kurs jest bardzo rozbudowany. Chcąc przekazać szczegółowe informacje na jego temat, a także zaprezentować strony z kursu i odpowiedzi na najczęstsze pytania, musiałyśmy skorzystać z bardziej rozbudowanego rozwiązania.

2. W ten sposób przechodzimy do drugiego rodzaju stron firmowych, czyli klasycznej strony z zakładkami.

Taką właśnie stronę mamy dla kursu. Obecnie wygląda tak: https://wpdlazielonych.pl/. Mamy tu stronę główną, na której szczegółowo opisujemy kurs. Do tego dochodzą podstrony z pytaniami dotyczącymi kursu (tzw. FAQ), stronami i rekomendacjami kursantów, a także zakładka Kontakt. Zdecydowałyśmy się też wyróżnić oddzielną zakładką Dream Team, czyli pracę grupową w kursie.

Długo nie miałyśmy na stronie zakładki z blogiem. Do niedawna Ewelina prowadziła oddzielny blog tutaj: https://girlswhowp.com/. To właśnie ten blog stał u podstaw pomysłu na kurs. Pisząc go, Ewelina mogła poznać potrzeby ludzi dzięki komentarzom zostawianym pod postami i nauczyć się, jak ich skutecznie edukować (najpierw poprzez darmowe treści na blogu). Jednym słowem – lepiej poznała swoją grupę docelową i jej potrzeby. To dzięki blogowi powstał kurs. To częsty schemat: najpierw blog ekspercki, potem płatny produkt/usługa. Blog bardzo pomaga w umocnieniu się w roli eksperta. 

Obecnie blog, w naszym przypadku nazwany “bazą wiedzy”, jest jednak integralną częścią naszej strony. Jest po prostu jedną z zakładek. Skąd ta zmiana? Chcemy, aby osoby interesujące się zrobieniem swojej strony i skutecznością swojej strony mogły poznać całe spektrum naszej działalności edukacyjnej. Żeby wiedziały, że mogą do nas trafiać po darmową wiedzę, ale żeby zdawały sobie też sprawę, że mamy również świetny kurs. Gdy blog funkcjonował oddzielnie, zdarzało się, że ludzie nie kojarzyli go z kursem. To był nasz błąd, który teraz naprawiłyśmy.

Publikowanie wpisów pozwoli nam mocniej skupić się na pozycjonowaniu strony (SEO). Jak pisałam wyżej, regularnie dodawane, atrakcyjne dla odbiorców treści sprawiają, że ludzie chętniej i dłużej przebywają na stronie, co skutkuje tym, że Google częściej podsuwa ją w wynikach wyszukiwania kolejnym osobom. Prawie perpetuum mobile 😉

Z naszych obserwacji rynku reklam w social mediach wynika, że zdecydowanie lepiej zainwestować swój czas w tworzenie bezpłatnych treści, żeby łatwiej dotrzeć do klientów. Przy postawieniu na pozycjonowanie nie trzeba wyskakiwać ludziom non-stop w reklamach i słono za to płacić. Dzięki pozycjonowaniu trafią do nas ludzie rzeczywiście zainteresowani tematem, którzy do tego będą mogli łatwo sprawdzić, że znamy się na rzeczy.

Jak widzisz to u siebie? Planujesz blog na stronie? Czy to może być Twój sposób na szukanie klientów za pomocą strony?

bezpłatny newsletter edukacyjny

Twoja pierwsza strona

Jeśli podoba Ci się sposób, w jaki uczymy, zapisz się na newsletter dla osób, które robią lub planują pierwszą stronę. Konkretna wiedza co tydzień.

3. Blog nie zawsze musi być jedynie zakładką na stronie. Czasem cała strona może mieć po prostu formę bloga. 

Kiedy ma to sens? Oczywiście po pierwsze wtedy, gdy chcesz prowadzić blog wyłącznie jako hobby. Lub kiedy chcesz opisywać dany temat wnikliwie i każdy post to nowa porcja wiedzy. Wtedy nie potrzebujesz żadnych zakładek w stylu “Oferta”. Podstawowe informacje o sobie plus kontakt do siebie, a także zapis na newsletter, możesz zamieścić w bocznym pasku (tzw. sidebar) i to wystarczy lub w zakładce “O mnie”.

Drugi przypadek – to start działalności, gdy dopiero budujesz swoją markę. Nie masz jeszcze żadnej oferty. Wtedy również sam blog będzie na start ok. Potem stronę blogową można z czasem rozbudować o dodatkowe zakładki. Bloga możesz w tym wypadku potraktować jako pierwszy etap rozwoju strony.

4. Sklep online

Ze sklepem online jest podobnie jak z blogiem – klasyczna strona firmowa może mieć funkcję sklepu jako jeden z elementów, a może też po prostu być w całości sklepem, bez innych zakładek.

5. Na koniec zostawiłam bardzo ważny rodzaj stron, który super często przydaje się w biznesie online. To tzw. landing page, zwane po polsku “stronami lądowania”.

Sama nazwa już trochę sugeruje, o co może chodzić. Naszym celem jest, aby użytkownik na takiej stronie “wylądował”. A gdy już wyląduje, to chcemy, aby wykonał jedną, konkretną czynność. 

To zasadnicza różnica w porównaniu ze zwykłą stroną, która pozwala na podjęcie wielu różnych interakcji: np. zapoznanie się z ofertą, przeczytanie wpisów na blogu, wypełnienie formularza kontaktowego czy zapis na newsletter. Odwiedzający klasyczną stronę ma do wyboru wiele różnych ścieżek poruszania się po niej. A na landingu ograniczamy ten wybór i kierujemy ludzi prosto do celu, który chcemy osiągnąć. Dlatego też landing page nie mają ani nagłówka z menu ani stopki – żeby nie rozpraszać ludzi.

Celem landinga najczęściej będzie zdobycie adresu mailowego albo/i sprzedaż. Ale w zależności od Twojej strategii to mogą być zupełnie inne cele, np. umówienie się na konsultację.

W przeciwieństwie do klasycznej strony, landingów możemy mieć wiele: dla różnych produktów czy zapisów na różne wydarzenia. To mogą być po prostu kolejne zakładki na naszej stronie.

Zobacz, jak to wygląda u nas. Tutaj zbieramy za pomocą landinga listę osób zainteresowanych kursem, które chcą dostać dokładny opis kursu, rabat i 6 przykładowych lekcji: https://wpdlazielonych.pl/lista-zainteresowanych/  Mamy też oddzielne landingi do zapisu na newsletter i na nasze darmowe kursy mailowe, a także na webinary.

Dla przykładu tutaj są nasze 2 landing dla materiałów edukacyjnych:

O landing page’ach można pisać długo, a ten wpis i tak jest już długaśny. Tu stawiam więc kropkę. Jeśli interesuje Cię temat landing page’y, to daj proszę znać w komentarzach 🙂

Dziękuję za przeczytanie całego wpisu :) Zachęcam Cię do pogłębienia swojej wiedzy o robieniu stron razem z naszymi bezpłatnymi kursami. Przygotowałyśmy je specjalnie dla osób stawiających pierwsze kroki w świecie online.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

informacje o kursie + 10% rabatu

Zrób z nami stronę!

Pobierz 6 lekcji wideo wraz z super szczegółowym opisem kursu i otrzymaj 10% rabatu. 

logo-wp-dla-zielonych

Z nami dowiesz się, jak samodzielnie i bez stresu stworzyć stronę na WordPressie i nią zarządzać. Uczymy od podstaw. Prostym językiem. Przeszkoliłyśmy z sukcesem tysiące osób. 

Masz pytania? Sprawdź zakładkę Częste pytania lub odezwij się do nas!

Scroll to Top