Strona za darmo: plusy i minusy

Aktualizacja wpisu: 30 czerwca 2023

Czy widziałaś_eś reklamy, że studenci zrobią Ci stronę za darmo? Zebrałam plusy i minusy skorzystania z tej oferty. Podzielę się perspektywą długoterminową. Liczę, że ten tekst pomoże lepiej skorzystać z takiej oferty. Dopytać, o co trzeba. Jeżeli znasz kogoś, kto ma stronę zrobioną za darmo lub chce taką mieć – podziel się tym wpisem. Dziękuję.

To jedziemy!

Plusy strony za darmo

Ewidentnym i widocznym plusem jest brak wydawania kasy na stronę. Nie wydajemy pieniędzy – teoretycznie zaoszczędziliśmy na tym etapie.

Wypisałam wszystkie potencjalne minusy w części „Minusy strony za darmo”. Gorąco zachęcam każdą osobę, która rozważa oferty „za darmo”, do zadania tych pytań wykonawcy. A może robisz stronę z darmowego filmu. Ta lista przyda się również Tobie 🙂

Minusy strony za darmo

Minusy brzmią złowrogo. Spójrz na to jak na wątki, które warto przemyśleć długoterminowo.

bezpłatny newsletter edukacyjny

Twoja pierwsza strona

Jeśli podoba Ci się sposób, w jaki uczymy, zapisz się na newsletter dla osób, które robią lub planują pierwszą stronę. Konkretna wiedza co tydzień.

1. Czy jesteś właścicielką/właścicielem domeny?

Warto na początku ustalić, kto jest właścicielem domeny (adres strony) na piśmie. Możesz też to sprawdzić na stronie WHOIS: https://www.dns.pl/whois Posiadaczem/posiadaczką domeny powinien być właściciel_ka strony, czyli TY. Jak się tutaj zabezpieczyć? Jest jedno proste rozwiązanie. Ty kup domenę. To Twoje totalne zabezpieczenie, że Twoja marka osobista lub strona firmy nagle nie zniknie lub nie zostanie przejęta oraz że dostaniesz przypomnienie o przedłużeniu domeny. Mnożą mi się kolejne pytania: jakie są koszty przedłużenia domeny za rok? Co z kosztem zakupu lub konfiguracji SSL (certyfikat SSL, potocznie kłódka przy adresie strony)?

2. Na jakim serwerze stoi strona?

Serwer to miejsce, w którym są pliki, z których składa się strona. Serwer to absolutna podstawa bezpiecznej strony. Słyszałam od kursantki, że reklamy typu „strona za darmo” de facto nagabują ludzi do zakupu serwera. To jest ukryty cel tych reklam. Przyznam, że nawet bym na to nie wpadła, ale brzmi to realnie. Moje pytanie brzmi – co to za serwer? Jakie ma parametry? Jakie są koszty przedłużenia na następny rok? I skoro cel to znalezienie klientów na serwer, to myślę, że strona jest zrobiona po najmniejszej linii oporu. Na szybko, aby zaraz zająć się kolejnym klientem.

Pytania, które widzę: co to za serwer? Jak się nazywa? Jaką ma ofertę? Jak wygląda umowa? Jak wygląda sytuacja z odzyskiwaniem kopii strony? Czy masz dostęp do panelu serwera? Co z wersją PHP? Jak wygląda obsługa klienta? Jakie są opinie innych klientów i gdzie je można przeczytać i zweryfikować, że są prawdziwe?

3. Czy jest szkolenie z obsługi strony?

Samodzielność w obsłudze i rozbudowie strony to niesamowicie ważna umiejętność. Niezbędna, kiedy zakładamy stronę dla firmy. Niezależnie od tego, czy potrzebujesz strony dla dużej czy małej firmy, to nie będzie tygodnia, kiedy coś trzeba zaktualizować:

  • edycja menu,
  • edycja tekstu w zakładkach,
  • podmianka zdjęć,
  • podłączenia najprostszych rzeczy, jak newsletter lub obsługa sklepu lub zaproszenie na webinar/live i zrobienie prostego landing page’a.

Na początku, kiedy firma nie zarabia lub zarabia niewiele, nie zlecisz tego. Nie masz za co. Robisz to samodzielnie, więc potrzebujesz umieć obsługiwać swoją stronę. Tak też zaczęła się moja historia z WordPressem: https://ewelinamuc.com/o-mnie/

4. Na jakim systemie została postawiona strona?

Ustal na jakim systemie zostanie postawiona strona: WordPress? Wix? Blogger? Shopper? A może na małym, niszowy systemie? Takie nowe niszowe rozwiązania mają zapewne plusy, ale mają też dużo ograniczeń. Każdą funkcję będziesz zlecać programiście (sklep, newsletter, nowa zakładka?), bo nie ma darmowych ani płatnych dodatków (np. wtyczek).

Ogromną bazę darmowych i płatnych dodatków ma tylko WordPress, ponieważ stoi na nim około 40% stron internetowych na świecie. Jest mnóstwo programistów i firm, które robią rozwiązania tylko dla użytkowników WordPressa.

A może strona zostanie postawiona w czystym kodzie, a nie na CMSie? Wtedy nie otrzymasz dostępu do żadnego panelu zarządzania, bo takiego nie ma. Zmiany można wprowadzać tylko w kodzie. Wiadomo, że to duże utrudnienie.

Dlatego dowiedz się, na czym zostanie postawiona Twoja strona 🙂 Zostaniesz z tą stroną na lata. Potrzebujesz jej, aby rozwijać biznes, prawda? 🙂 Oczywiście można zmienić system, ale to dodatkowe zajęcie. Nie da się tego zrobić jednym kliknięciem. To byłaby kolejna inwestycja czasu i finansów.

5. Czy w przyszłości możesz dodać sklep / newsletter / landing page?

To, na jakim systemie stoi strona, ma wpływ na to, co można do niej dodać oraz ile to będzie kosztować (lub czy można za darmo). Jeżeli masz tu do mnie pytania, to odpowiedź na ten wpis. Chętnie napiszę porównanie różnych systemów. Najlepiej na bazie prawdziwych pytań. Zapraszam do kontaktu 🙂

6. Czy masz dostęp administratora do strony?  

Ustal, czy dostaniesz dostęp do panelu zarządzania stroną w stopniu administratora. Gdy otrzymasz taki dostęp, to od razu sprawdź, kto jeszcze ma taki dostęp i usuń wszystkie inne osoby.

7. Co wiesz o doświadczeniu osoby, która stawiała Ci stronę?

Fajnie, że ktoś chce zrobić stronę, ale co ta osoba wie o robieniu stron? Polecam zapytać o portfolio ostatnich zleceń. Jeżeli nie ma, to ok. Każdy kiedyś zaczynał. Natomiast wypada uczciwie o tym poinformować. Staż ma wpływ na wiedzę o zabezpieczeniach, czas realizacji oraz stworzenie strony zgodnie z dobrymi praktykami (pod kątem SEO i bezpieczeństwa). Dlaczego osoba zgadza się na pracę za darmo? Jaki ma cel? Utrzymanie kosztuje, a tym bardziej w obecnych czasach. Co innego strona za darmo od znajomych, w sytuacji między przyjaciółmi, ale jeżeli ktoś masowo przyjmuje zlecenia za darmo, to warto być wnikliwym. 

8. Bezpieczeństwo strony

To bardzo szeroki temat. Zaczynamy od wyboru serwera. W przypadku WordPressa potrzebna jest bezpieczna instalacja i dobre praktyki w zakładaniu kont. Potem w grę wchodzi aktualizacja całego oprogramowania by nie doprowadzić do zawirusowania.

9. Czy strona wygląda tak jak chciałaś_eś?

Na pewno dopytałabym o etap projektowania strony: jak przebiega? Ile jest rund poprawek? Czy wszystkie rundy są za darmo? Co w przypadku wprowadzenia zmian po oddaniu strony? Tutaj w grę wchodzi Twoja samodzielność i niezależność w zarządzaniu stroną na potrzeby firmy. Czy będzie z tego szkolenie?

10. Czy strona wspiera SEO i jest postawiona zgodnie z obowiązującymi praktykami SEO?

Ostatnie z dużych pytań to znajomość – minimum – podstaw SEO przez osobę stawiającą stronę. Chodzi o tę część SEO, którą można zrobić bez posiadania strategii SEO (której na tym etapie pewnie nie masz). Można zadbać o szereg rzeczy, które już na start mogą wzmocnić lub osłabić stronę w wynikach wyszukiwania.

Co myślisz o tym tekście? Jaki jest Twój punkt widzenia? Spotkałaś_eś się z podobnymi reklamami? Może masz tak zrobioną stronę? Jestem bardzo ciekawa Twoich doświadczeń i Twojego punktu widzenia.

Może widzisz inne plusy i minusy? Daj znać w komentarzach 🙂

Dziękuję za przeczytanie całego wpisu :) Zachęcam Cię do pogłębienia swojej wiedzy o robieniu stron razem z naszymi bezpłatnymi kursami. Przygotowałyśmy je specjalnie dla osób stawiających pierwsze kroki w świecie online.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

informacje o kursie + 10% rabatu

Zrób z nami stronę!

Pobierz 6 lekcji wideo wraz z super szczegółowym opisem kursu i otrzymaj 10% rabatu. 

logo-wp-dla-zielonych

Z nami dowiesz się, jak samodzielnie i bez stresu stworzyć stronę na WordPressie i nią zarządzać. Uczymy od podstaw. Prostym językiem. Przeszkoliłyśmy z sukcesem tysiące osób. 

Masz pytania? Sprawdź zakładkę Częste pytania lub odezwij się do nas!

Scroll to Top