Jak zapewne wiesz, strona internetowa przeważnie zawiera kilka zakładek: mamy stronę główną, ofertę, kontakt, o firmie/o mnie itp. Dziś skupię się tylko na stronie głównej, bo to najczęściej pierwsze miejsce, w którym ludzie mogą się z Tobą i Twoją ofertą zapoznać. Od tego, co tam znajdą, zależy, czy otworzą pozostałe zakładki, a w efekcie, czy zostaną Twoimi czytelnikami/klientami. Dlatego jest to super ważne miejsce.
O skutecznych elementach strony można by zrobić warsztaty wyjazdowe na 5 dni. Uznałam, że wybiorę absolutnie najważniejsze elementy. Krem kremu de la creme 😛
Wyobrażam sobie, że ta wiedza przyda się i osobom, które robią pierwszą stronę, i osobom, które mają już stronę (zrobisz sobie audyt).
A oto i pierwsza piątka z najważniejszych elementów strony głównej:
- Menu
- Hasło główne
- Opis
- CTA (Call To Action, przycisk zachęcający do głównego działania na stronie)
- Zdjęcie lub grafika w tle lub obok.
Jest to taki zestaw podstawowy. Minimum by zbudować komunikat dla odwiedzającego: Hej zajmuję się tym i działając ze mną skorzystasz na tym tak i tak, zacznij od tego….
Ułożyłam listę rekomendacji odnośnie każdego elementu w formie pytań. To wydaje mi się bardziej otwierające. Nic nikomu nie każę, ale warto to przemyśleć. Już jestem “za stara” (35 lat), żeby mi ktoś rozkazywał, to nie będę rozkazywać Tobie 🙂 (Generalnie nikomu nie powinno się rozkazywać – niezależnie od wieku). Formuła eksperckości na zasadzie “musisz to, musisz tamto” jest według mnie przestarzała i trąci arogancją. Każda firma i strona i osoba to indywidualna kompilacja. Podsumowując:
- Możesz sprawdzić to, o czym napiszę i wdrożyć, ale nie musisz.
- Warto sprawdzić, czy pasuje to do Twojej sytuacji.
- Warto przetestować XYZ.
Taka komunikacja jest mi coraz bliższa.
Jedziemy od samej góry strony głównej:
Menu strony
- Czy Twoje górne menu jest krótkie? Aby menu spełniało swoją rolę informacyjną powinno składać się z niewielu elementów. Krótkie menu, czyli 4 pozycje, max 5 (to już trochę dużo). Kiedy mamy 4 elementy, ludzie szybko widzą, co w nim jest i w co kliknąć. Gdy mają za dużo możliwości, to w efekcie mogą mieć paraliż decyzyjny, nic nie wybrać i uciec ze strony. Jak masz więcej elementów, to spróbuj je pogrupować i zrobić rozwijane menu.
- Czy elementy w Twoim menu są jednowyrazowe? Wszystkie słowa w menu powinny być idealnie jednowyrazowe. Unikaj zwrotów dwuwyrazowych. Jeżeli koniecznie musisz mieć zwrot dwuwyrazowy – np. nazwa własna – zadbaj o odstępy, aby nie obniżyć czytelności innych słów w menu. Najlepiej jednak zbudować menu na bazie 4-5 elementów jednowyrazowych.
- Czy nazwy w menu są oczywiste czy są tam rebusy? Wyrazy w menu powinny być jednoznaczne. Zrozumiałe dla każdego. To nie jest miejsce na kreatywność. Kiedy warto puścić wodze fantazji? Kiedy publiczność tego od Ciebie oczekuje i jest to Twój znak rozpoznawczy, np. jesteś performancerem_erką, pisarką_rzem. ALE jeśli Twoja grupa odbiorców strony jest zróżnicowana (różne grupy społeczne z różną znajomością poruszania się internecie), to lepiej zachować umiar i trzymać się konwencji. Dzięki temu strona będzie bardziej dostępna. Ja sugeruję oceniać wyrazy pod kątem grupy najmniej internetowej. Czyli mamy klasycznie: Kontakt, Oferta, Strona główna, Portfolio, Galeria, Rekomendacje lub Opinie, Zaloguj się, O mnie itd.
Hasło główne (tzw. claim)
- Czy bezpośrednio po wejściu na stronę główną widać hasło, które informuje, czym się zajmujesz? Hasło w połączeniu z opisem lokuje stronę (i firmę) w określonych ramach rynku (czym ta firma/osoba się zajmuje). Dzięki temu odwiedzający nie zrobi błędnej interpretacji. Ma dokonać takiej interpretacji, jakiej Ty chcesz i potrzebujesz. Najlepiej, aby hasło było jednozdaniowe i proste w zrozumieniu. To również nie miejsce na zagadki i gry słów 🙂
- Czy przed wymyśleniem hasła zrobiłaś i zrobiłeś badania fraz kluczowych pod kątem SEO, czyli pozycjonowania strony? Innymi słowy: czy piszesz językiem przyjaznym dla ludzi i wyszukiwarek? 🙂 Aby skorzystać z ogromnych dobrodziejstw pozycjonowania hasło główne powinno wynikać z tego co i jak ludzie wpisują w klawiaturę, szukając takich firm/usług jak Twoja. Po co? Żeby nie mijać się z ludźmi i realnie skorzystać z darmowego i świetnego marketingu SEO.
- Czy masz wybrany font (pot. czcionkę) dla nagłówków? Jeżeli nie masz graficznego doświadczenia i nie masz też identyfikacji od grafika, to zadbaj o spójny wygląd fontów wybierając 1 font na całą stronę www. Najpóźniej w tym momencie ustal font, którego zamierzasz używać jako nagłówków H1-H6 i akapitów. Na uspokojenie powiem Ci, że zdecydowana większość osób rusza ze stroną bez identyfikacji od grafika. Moja porada jest prosta: spójność to ważny komponent profesjonalnie wyglądającej strony, więc gdy nie masz doświadczenia, nie eksperymentuj z fontami. Wybierz jeden i przy nim zostań.
Opis (najlepiej ustawiony blisko hasła głównego)
- Czy po wejściu na Twoją stronę główną dowiem się – bez scrollowania niżej – co robisz (hasło główne) oraz co zyskam współpracując z Tobą (opis)? Warto zrozumieć, że klienci na etapie wybierania firm często porównują oferty. To normalne. Sama i sam to robisz. Wiadomo, że jest wiele czynników, które mogą wpłynąć na wybór Twojej oferty. Warto wprost pisać, czym się wyróżniasz. Jasna komunikacja korzyści jest ważna. Opis blisko hasła głównego to dopowiedzenie co robisz inaczej / lepiej / dlaczego ludzie powinni wybrać Ciebie. Informacja o tym, jakie problemy rozwiązujesz albo jakie potrzeby zaspokajasz. Opis powinien wskazać kluczową jedną korzyść dla klienta. Najlepiej oczywiście wiedzieć, co to jest, dzięki rozmowom z klientami.
Jeżeli jeszcze nie wiesz, co Cię wyróżnia, to spokojnie. To jest proces. Wraz z rozwojem firmy zdecydowanie warto edukować się w prostych technikach badania rynku. Na początku napiszesz to na czuja, ale potem proszę badaj swoich klientów 🙂 Jest wiele prostych technik badania ludzi (nawet za 0 zł).
Czy udało Ci się zmieścić tę korzyść / korzyści, które dajesz w jednym zgrabnym zdaniu? Maksymalnie dwóch krótkich zdaniach? Opis uzupełniający hasło główne nie powinien być elaboratem. To wskazanie 1-2 korzyści w prostym zdaniu. Chodzi o to, żeby stronę główną (w zasadzie każdą zakładkę!) można było szybko przeskanować wzrokiem. Kluczowe informacje warto podać na tacy w krótkich zdaniach. Bez lania wody. Dzięki temu zwiększasz szansę, że ktoś to w ogóle przeczyta. Bardzo lubię porównanie strony do billboardu na autostradzie autorstwa Steve’a Kruga, guru w zakresie funkcjonalności stron www. Chodzi o to, by wyobrazić sobie, że nasza strona jest oglądana bardzo podobnie do reklamy ustawionej na poboczu autostrady. Czy cokolwiek, co będzie napisane małym druczkiem i mega długie ma szansę przykuć uwagę kierowców pędzących szybką trasą? Mało prawdopodobne. Podobnie jest ze stroną, choć tu ludzie nie gnają samochodami, ale kursorami po ekranach komputerów lub kciukiem w telefonach 😉
CTA (call to action, czyli przycisk zachęcający do wykonania określonej przez nas czynności )
- Czy masz przycisk CTA widoczny blisko hasła i opisu i kierujący ludzi w określone, ważne z uwagi na Twoją strategię, miejsce na stronie?
- Czy ten przycisk nie konkuruje z innymi linkami/przyciskami? Nie powinien. Aby przycisk nie konkurował z innymi linkami, powinien być to jedyny przycisk/link widoczny bez scrollowania. Jeżeli celów (przycisków) jest więcej niż 1 to główny przycisk powinien jasno komunikować, że jest głównym celem. Oczywiście za pomocą wyglądu.
- Czy masz wybrany jeden kolor przycisków? Warto, aby przyciski na stronie były super widoczne (kontrastowały z tłem) i miały wybrany jeden, stały kolor. Nie warto robić tak, że każdy przycisk na stronie (i innych zakładach) ma dowolny kolor, font. Tutaj zdecydowanie warto postawić na spójne założenie: przyciski na mojej stronie mają kolor np. czerwony.
Zdjęcie lub grafika na stronie
- Czy jak wejdę na Twoją stronę główną, to zobaczę zdjęcie lub grafikę ilustrujące to, co robisz bez potrzeby scrollowania niżej? Nie wiem, czy wiesz, ale jesteś wzrokowcami. Oko skacze po tym co widzi i szybciutko wysyła sygnał do mózgu. Ten szybko ocenia: fajne, niefajne, ładne, nieładne. Nie jestem specką od pracy mózgu, ale ten fragmencik wiedzy zdobyłam na studiach podyplomowych o UX (projektowanie doświadczeń odwiedzających na stronie www). Dobrze jest dać na stronę adekwatne zdjęcie lub grafikę, aby odwiedzający szybciej zrozumiał Twój komunikat.
- Czy zdjęcie zostało odpowiednio przygotowane przed wgraniem na stronę? Chodzi tutaj o “odchudzenie go”, aby nie było za ciężkie, odpowiednie nazwanie (zamiast nazwy DSC_ 123430942). To wszystko ma ogromny wpływ na pozycjonowanie, czyli SEO.
Przykłady stron z dobrym menu, hasłem i opisem, CTA, zdjęciem:
Najpierw przykład z naszego podwórka. Strona produktowa e-booka WP Sklep: https://wpsklep.pl/
A to bardzo fajnie dopracowane strony naszych kursantek (których biznesy promuję przy każdej odpowiedniej okazji!).